Saturday, October 8, 2011

cinta salah 'parking'


Salam’alaik.. bertemu lagi kita dalam kebahagiaan. Bahagia? Insya Allah kita dalam kebahagiaan jika kita terus menjadikan Allah sebagai matlamat utama kita. Kerana apa? Kerana Allah adalah Tuhan kita yang sangat Maha Penyayang. Dia menjadikan kita tanpa meminta apa-apa balasan. Tetapi alangkah dungunya kita jika dengan nafas yang diberi ini, sesingkat sekelip mata kita penuhi dengan berbuat maksiat. Alangkah ruginya!

Coretan kali ini masih mengenai cinta.  Cinta salah ‘parking’.  Analoginya seperti ini, pernah tak ketika anda memandu, anda mahu meletakkan kereta anda, tiba-tiba kawasan tu sudah penuh, Cuma ada satu tempat kosong yang jelas-jelas tercatat “ CEO”. Masa itu anda terdesak kerana anda mempunyai satu urusan yang sangat penting, maka tanpa berfikir panjang anda terus ‘parking’ disitu. Tak berapa lama kemudian, ketika anda datang semula anda lihat kereta anda ditunda (jika CEO tu memang seorang yang strict). Tidakkah itu sadis? Samalah jikaanda bercinta-anda rasa terdesak untuk bercinta, pasti anda terjebak dengan cara malahan bukan pada tempat yang betul. Pastilah hujungnya cinta anda juga akan ‘ditunda’ dengan paksaan. Fahimtum?

“Larh, awak ni, pasal cinta lagi! Bosanlah! “

Erm, jawapan ana, betul ke awak bosan? Ke awak buat-buat bosan? Cuma kali ini post kali ni ana tulis berdasarkan rasa kecewa dan ada sedikit perasaan marah, kerana akhir-akhir ini, ramai sangat yang menggunakan medium Facebook sebagai jalan meluahkan rasa cinta mereka krpada manusia yang fana ini. Tak percaya? Sila lihat ayat-ayat dibawah,

awak marah saye diam awak merajuk saye pujuk awak mengadu saye dengar apa yang awak nak katakan awak dah habis kredit saye share topap awak cakap rindu saye jumpe awak awak cakap nak pergy jalan-2 dgan kawan awak saye izinkan awak nak chek henfon saye saye bagi sebab saye tak takut awak cakap nak hati saye saye bagi sebab saye hanye milik awak saye buat ape je untuk awak asalkan awak tak tinggalkan saye SEBAB SAYE SAYANG AWAK

Lagi satu bagaimana jika sang pria menghantar post dibawah kepada sang ceweknya


Wah, tolonglah..ana naik muak dan geram dengan pe’el-pe’el seperti ini. Tolonglah..tolonglah..kerana post anda membuatkan orang lain berasa jelik. Mahu bercinta, bercintalah jika anda tiada sekelumit pun perasaan cintakan kepada yang lebih Agung daripada anda mengagung-agungkan cinta anda yang sebenarnya ‘tersalah parking’ tu.

Selain anda membuatkan orang lain berasa jelik, anda malahan mengajak orang lain berbuat maksiat secara terang-terangan. “ Eh, bila pulak aku ajak orang lain?”. Jika jawapan anda seperti itu, memang confirm anda tak belajar psikologi. Tahukah anda, seseorang menghabiskan masa hampir  satu per lima dalam sehari untuk meninjau-ninjau status facebook kawan-kawan lain? ( berdasarkan pemerhatian). Bayangkan jika dia ada dalam 300 orang dalam senarai kawan-kawan,hamper 10 peratus post status yang jiwang-jiwang. Bukankah itu akan mempengaruhi emosi dan mental seseorang? Soalan-soalan berikut mahu atau tak mahu pasti akan timbul

“ Macam best jer tengok orang lain sayang-menyayangi”

“Normalkah aku tak ada pasangan? Rasa cam abnormal pulak aku tak ada pasangan”.

Nampak tak sekarang? Tanpa sedar anda mendorong orang lain melakukan hal yang sama. Astaghfirullah hal’adzim, tanpa sedar juga andalah punca dan penyebar maksiat-maksiat itu. Paling besar, maksiat hati. Anda sedang mengajar orang lain berbuat maksiat.

Dari sudut lain, tidakkah anda berasa malu maksiat yang sepatutnya adalah aib perlu ditutup malah disimpan rapi, anda ‘telanjangkannya’ secara terang-terangan? (Maaf, agak kasar menunjukkan tanda protes amat sangat). Malahan, Allah juga telah menutup aib-aib anda daripada diketahui ramai. Tetapi dengan ‘akal yang waras’ anda telah membukanya tanpa sekelumit perasaan malu apatah lagi berdosa.

Lagi sekali, ana berseru! Tolonglah! Tolonglah! Tolonglah sedar.. kehancuran apakah yang anda sedang sebarluaskan! Orang diluar ramai lagi yang rapuh imannya..anda tambah lagi dengan kononnya nikmat ‘cinta plastik’. Kurangkanlah aktiviti anda itu. Jangan letak gambar yang tidak senonoh. TAKUTLAH PADA ALLAH!

kesan cinta salah 'parking'. Hati mudah berubah.
Adakah anda benar-benar bahagia ’she chose you’? Jujurnya ana tak bahagia jika ‘penyakit’ seperti ini menular dalam masayarakat bahkan dalam kawan-kawan terdekat.

Bercintalah, tapi biarlah cinta anda itu, anda parking di tempat yang betul. Insya Allah tak ada orang marah kalau anda parking ditempat yang betul. Kotak parking tu pula diibaratkan sperti batas-batas syaria’at. Jangan terkeluar atau masuk kotak orang lain, nanti orang lain marah!


p/s: Post ini adalah untuk peringatan untuk diri sendiri juga dan atas dasar rasa perlunya kita saling ingat-mengingatkan. Jika ana terkasar bahasa, anda terguris jiwa, sama-samalah kita perbaiki diri. Baiki diri untuk mengecap manisnya bahagia dan merasai bahagianya bercinta di tempat 'parking yang betul.


No comments:

Post a Comment