Saturday, June 9, 2012

Sabar


Salam’alaik.. Segala puji bagi Allah yang menghidupkan dan mematikan..
               
                 Ehem. Terasa bersalah hampir enam bulan tak update blog. Setengah tahun. Lama. Tapi ini bukan bermakna saya berhenti menulis. Tidak. Banyak karya yang saya tulis, Cuma ‘berlonggok’ tersimpan dalam memori laptop. (Ofkoslah semua tentang apa yang terjadi dalam hidup saya).  Nak share insya Allah lain kali, supaya kita dapat berkongsi ibrahnya ^^,
             
              Cuma akhir-akhir ni, terasa badai ujian terasa menghempas hebat. Hampir lemas terkapai-kapai. Alhamdulillah, saya sempat diselamatkan sebelum benar-benar ‘lemas’. Uhuk (terbatuk –batuk disitu). Yela, saya mengaku semua orang ada ujian a.k.a masalah. Ia normal dalam proses pembelajaran untuk menjadi dewasa. (Lihat, nak dewasa pun kena ada skil). Buat masa ini saya Cuma mahu berkongsi nukilan rasa saya, tatkala jiwa merintih hebat agar diberi sekeping sifat bernama SABAR. Harap dapat berkongsi sesuatu dengan para pembaca. 


Oh Allah,
Sabarkan aku atas ketidaksabaranku..
Sabarkan aku pada sesuatu yang aku benci,
Sabarkan aku mempelajari sesuatu,
Sabarkan aku atas kelemahanku,
Sabarkan aku dalam mentaatiMU,
Sabarkan aku dalam mengerjakan kebaikan..

Oh Allah,
Berikan aku jalan keluar,
Daripada ketidaksabaranku..
Daripada kebencianku..
Daripada kemaksiatan..
Daripada kejahilanku..
Daripada kelemahanku..

Aku sentiasa butuhkanMU..
Tangisanku biar keranaMu..

                 
Subhanallah.. kita meminta Sabar.. Sabar itu boleh ditemui dalam ujian-ujianNya. Sedangkan dalam alquran sendiri ada Firman Allah, “ hendaklah kamu memohon pertolongan Allah dengan sabar dan solat”. Setakat inilah, cebisan ilmu yang mampu dikongsi buat masa ini. Doakan saya dapat menghadapi peperiksaan akhir sem ini dengan SABAR.  Sem depan dah masuk tahun akhir. Cepat sahaja masa berlalu. Ok, salam’alaik..

No comments:

Post a Comment