Sunday, May 11, 2014

Yakjuj dan makjuj?

Bismillahirrahmanirrahim..


Selepas saya bergraduasi tahun lepas, masa saya kebanyakannya dihabiskan dengan menjadi guru.
Tidak kiralah cikgu rasmi atau tidak rasmi. Pada mulanya memang saya tidak gemar menjadi guru, sebab dalam cita-cita memang tiada langsung istilah 'guru'. Saya tahu kerja guru ini mulia, tapi entah saya ambil masa untuk menyesuaikan diri.


Tetapi lama-kelamaan makin jatuh cinta dengan bidang ini. Keletah budak ketika menerima ilmu membuat hati saya terhibur.


Satu hari tu, cerita tentang Yakjuj dan Makjuj kat para pelajar..
Saat Zulqarnain membina tembok untuk menghalang Yakjuj dan Makjuj terus buat kerosakan kat muka bumi ni..
hingga pada satu masa tembok itu akan runtuh..
iaitu pada akhir zaman.

Para pelajarku tu terdiam. Salah seorang bebudak tu bagitahu, "Takutnya kami cikgu..!"
Kemudian bertanya, "Yakjuj dan Makjuj tu manusia ke binatang?"
"Bila tembok itu akan runtuh? selepas Nabi Isa turun atau belum?"


Pada saat itu, cikgunya terdiam. Jujurnya cikgunya pun tak tahu.
Itu tanda cikgu perlu belajar lagi tentang makhluk ni. =p



Jom pakat pi ramai2.. kita belajar tentang salah satu tanda besar Kiamat.





No comments:

Post a Comment