Thursday, October 28, 2010

dugaan programming..~_~

              Kelas terasa hening. Semuanya kelihatan berdebar-debar. "Allah..apa ujian yang bakal Kau datangkan?" ana tenung muka mereka satu-persatu. Ana  kira kalau ditoreh pasti tidak berdarah. "Allah..mana lecturer ni? Cepat lah habis kelas ni, cepatlah habis keluh-kesah di hati" Sekali terdengar bunyi pintu lab  komputer dibuka seseorang. Semua memandang ke pintu. "Alhamdulillah..sampai pun.." Kawan ana yg disebelah, seperti cacing kepanasan, sekejap duduk, sekejap minum air..serasa tak tertahan menanggung debaran, dipeluk kawan yg berada di sebelah lagi. Allah..begini hebatnya penangan subject Programming.Hari ini kami akan bentangkan project programming yang telah diamanahkan sebulan yang lalu. Kumpulan ana diamanahkan untuk mencipta satu game yang memerlukan user meneka satu nombor yg tepat yg diberikan oleh komputer. Ada yg dapat task how to create a program that can calculate students' gpa. Ana tersenyum. Semua memandang tepat ke arah lecturer yg baru melangkah masuk. Raut wajahnya kelihatan tenang,tanpa segarit senyuman terus duduk di kerusi hadapan. Kami tahu pelbagai soalan akan diasak kepada kami ketika pembentangan akan dijalankan.
        
          Tibalah giliran kumpulan ana untuk membentangkan segala jenis coding yg digunakan. Sudah dekat seminggu setiap malam kami mengadakan discussion. Hampir terasa lelah, 4 subject perlu kami bentangkan minggu ni.Kala ini, terserlah sikap sebenar setiap ahli kelas. Apabila tertekan, semuanya boleh terjadi. Memandangkan semua assignment yg diberikan adalah kerja berkumpulan, komitmen yg tinggi perlu dicurahkan. Pengurusan masa sangat memainkan peranan. Mana yang tumpas dengan ujian ini, mudah sahaja menjadi bahan perbualan dalam kelas. Kadang menjadi bahan gunjingan. Terserlah segala keaiban. Nau'zubillah..

        Dengan lafaz bismillah, kami melangkah ke hadapan, biar kami pelajar tahun 1, menunjukkan kepakaran kami dengan hanya setitik ilmu programming yang diajar selama 9 minggu.Dup, Dap, Dup dap..debaran semakin melaju. "Ok, I want u to execute the program.." Pensyarah dr Pakistan itu memulakan serangan pertama. Kawan ana dari Sabah hanya mengikut arahan.Kemudian dengan tenang dia memulakan penerangan bermula dengan header of the file.Sampai pada coding pertengahan, tiba-tiba, penerangannya dipintas " excuse me, why the game has only 3 chances? Show me the coding and where do u follow the time in the game?" Fuh, nasib baik soalan ini kami dah duga semalam.semalam perbincangan kami habis hampir pukul 1 pagi, memikirkan pelbagai kemungkinan soalan yang akan dikemukakan. Sebagai langkah pertahanan. Segala-galanya berjalan lancar, berjalan seperti yang dirancang walaupun pada permulaannya ada sedikit ketegangan antara kami ahli kumpulan.

            Kelas itu sudah berakhir. Tapi hati ini perlu muhasabah. Ia x kan berakhir setakat ini, masih ada 2 setengah tahun lg utk berdepan dengan subject komputer.Allahu.. ana perasan, dlm pembentangan tadi kaum cina mendominasi kelas. Allahu..kurgnya org islam, pakar dlm subject ni. Allahu..kami akn menggunakan subject ini utk mencipta kepintaran buatan.Lemahnya kami, tunjukkah sesuatu yang kami tidak tahu.. Allah, ALLAH.. yang Maha Bijaksana. Sekarang ana sedang menghabiskan novel 1511(Kombat) tulisan Faisal Tehrani. Segalanya berkaitan teknologi, brhadapan dgn serangan barat melalui kepintaran teknologi. Ana dah baca novel ini masa di tingkatan dua dahulu. Masa itu terfikir, mampukah org Islam mencipta senjata sehebat itu? Tapi tidak disangka, Allah memberikan ana kos yang berkaitan dengan teknologi itu apabila melangkah ke universiti.. SUBHANALLAH..seolah-olah itu petanda Dia mahu ana merealisasikannya..Allah, teknologi.. Akhir Zaman.. Fitnah DAJJAL..Berikan kami Orang ISLAM kekuatan, dlm bidang2 ini.. Ya Qawiyy..

No comments:

Post a Comment