Sunday, February 27, 2011

d.u.i.t tentang jodoh..

Bismillahirahmanirrahim..



bila usia sudah bertukar angka dr 1.. ke 2.. di pangkal umur..
hati-hati semakin resah.. soal pasangan mula mjadi perhatian..
hati-hati mula memberontak untuk disayangi dan menyayangi..sabarlah!!
masanya belum tiba lg..yakinlah, Allah telah menentukn jodoh terbaik buat kita!

            



Alhamdulillah, baru-baru ini ana menyambut ulangtahun yang ke-20. Tiada sambutan yang istimewa. Tetapi Alhamdulillah, hati ini cukup berbunga-bunga, kerana apa??  Biarlah Allah sahaja yang tahu.Yang pasti kerana nikmat hidup yang telah Dia berikan. Macam tak percaya pun ada 1/3 hidup telah ana jalani-jika dikira daripada umur baginda  63 tahun. dua dekad sudah. Kebetulan pula, ada seorang sahabat bertanya mengenai jodoh, tergaru-garu juga kepala ana,memikirkan persoalan dia.  Ana bukanlah orang yang expert berkenaan hal ini.  Tetapi insya allah ana cuba menjawab mengikut landas-landas syari’at. Tidaklah diri ini cuba memfaqih-faqihkan diri  dalam hal yang tidak ana ketahui. Andai tersalah minta dibetulkan. Ikuti perbualan ana dengan si dia (sahabat UTM) biarlah ana namakan dia Ika...

ANA: owh..Ika memang betul-betul nak jadi engineer ke?

IKA :kita berjuang sehingga ke titisan terakhir..kalau ditentukan menjadi seorang engineer  terima seadanya..huhu..entahlah,,, @_@

ANA:  Allah lebih tahu masa depan kita.. segala-galanyanya telah ada dalam qada' dan qadarnya..

IKA: tapi kan macam mana dgn ayat lau nak jodoh kita kene berusaha??

ANA: owh..itu? pernah tanya k.adib psl ni..?dia expert sket bab ni..takpalah..cmni..org islam mggunakan konsep d.u.i.t..dalam seluruh genap kehidupn kita..
d utk doa..
u untuk ultimate..
i untuk ikhtiar..
t utk tawakal..
begitu juga dgn jodoh..
maknanya, dari sekarang kita dh kena berdoa..istikharah utk mendapatkn jodoh yg baik..nak dapat jodoh yg baik, kita kena jd baik dlu..sbb pasangan adalah cerminan bagi diri kita..lepas agak-agak diri dah bersedia dan ckup "baik' (Solehahkan diri) ..baru kita mulakan ultimate ikhtiar..

IKA: caranya??????????

ANA: tapi mestilah melalui jalan yang Allah redhai..contohnya..menggunakan baitulmuslim..
tahukan pasal baitulmuslim? maknanya kita gunakan orang ketiga untuk carikan jodoh kita..
tapi orang ketiga tu ada pula syarat-syaratnya..
dia haruslah orang yang jujur dan tak fasiq..
contohnya, kita gunakan ustaz..
kalau nak lebih afdal minta parents carikan..tapi pastikan parents kita pun adalah orang yang faham dan amal  dengan hukum-hukum islam. sebenarnya banyak cara lagi..Allah Maha Bijaksana..ada banyak cara lagi dia boleh temukan kita dengan jodoh kita..kita harus yakin..itula, lastly..
T-Tawakal..
lepas kita dh brikhtiyar..disinilah ujian kita..sama ada mmpu bersabar atau tak..ramai yang beraqidahkan usaha dan ikhtiyar,dia lupa nak serahkn kat Allah segala usaha dia..itula boleh terjadinya frust..sampai bunuh diri, dsb..

IKA: now, ika yakin...first,perbetulkan diri kita dulu dan segalanya dah di tentukan..tak perlu fikir sangat pasal benda nieyh..ia nya dah tertulis sejak azali lagi..tenkiu yunk..

ANA:Tambahan sikit lagi, masa ana form 3,ana pernah terbaca kitab imam ghazali psl pkahwinan..kalau kita nak anak-anak yang soleh dan solehah, kita perlu perbaiki diri kita 20 tahun sebelum nikah..jadi, maknanya kita perlu baiki diri since dari kecik..jadi start dari tu, ana dah mulakan misi membaiki diri..sejak dari sekolah, ana dah berdoa ditemukan dengan jodoh yang baik.

IKA: 20 thn sebelum nikah...kene start dari sekarang

ANA: sebenarnya bukan sekarang..sepatutnya dari dulu..tapi tak terlambat lagi..takde istilah terlambat bab-bab kawin nih..tapi, jujur la..since, prinsip  tak nak dekati lelaki (ajnabi) dipegang..kadang2 rasa jadi invisible pun ada..macam orang langsung tak nak kenal kita..

IKA: betul-betul..dulu Ika  pun guna prinsip tak mahu dekat dengan lelaki dan tak mahu cakap  dengan lelaki tapi dalam kos ika sistem ni memang tak boleh di gunakan..nanti kita nak berkomunikasi dengan orang susah..dalam group mesti ada lelaki dan kita kena berurusan dengan diorang.. langsung orang  tak kenal kita dan susah nak kembangkan potensi diri kita..

ANA: hehe~ ISLAM TAK  JUMUD DEAR..kita harus bergaul dengan mereka apabila ada urusan yang dituntut..islam ada ajar macam mana nak bermuamalah dgn lelaki..nanti lain kali kita bincang bab tu..

IKA: Ika dah buat conclusion berdasarkan apa yag telah diceritakan tadi...NO COUPLE..

ANA: no couple doesnt mean no ikhtiyar..no couple BEFORE married..

IKA: ha,, dh pening dah..

ANA: haha..sabaq2..cuba ika bagitau balik..apa prinsip orang islam tadi?

IKA: d.u.i.t
dua'
ultimate
ikhtiar
tawakkal
kalau bab ikhtiar ni guna baitul muslim,orang ketiga..kan..???




ANA: pandai pun..good girl..hehe..ok..tu kira ada 3 stage..
1)doa..
2) ultimate ikhtiyar..
3)tawakal..
sekarang kita masuk stage 2..yang zaman sekolah tu, kira zaman stage 1..fahamkan..?

IKA: banyak nyer stage..... @_@..faham-faham..teruskan..

ANA: kalau zaman sekolah kita selalu bdoa-doa..bila umur dah menginjak 20..kita mula rase terdesak nak cari jodoh..jadi..inilah kita kena gunakan ultimate ikhtiyar..tapi kita belum lagi perlu msuk ke gear 5..tapi pada yang sama jangan lupa istikharah..
itula, dah masuk stage 2, kne masuk stage 3 plak..tawakal..yang ni susah sikit..kalau tak sabar..dah lama pilih jalan kapel..tapi na'uzubillah..Allah tak redha dengan jalan tu..
 harap ika dapat tangkap apa yang ana nak smpikan..
dear nak masuk stage berape?
1?
2?
3?

IKA: masih satu lagi. dear rancang nak kahwin umur 28.lama kan??

ANA: hmm..tak jugakkk..

IKA: tu yang takut jadi andartu..tu ika rancang nak cari sekarang..but better focus pada study.

ANA: owh..tidak2..kita merancang, Allah pun merancg..Tapi rancangan siapa lebih hebat??

IKA: Allah menentukannya....^^

ANA: betul-betul..mne tahu..tiba-tiba ika kahwin dulu dari orang kan?haha..merasa la nasi minyak ika..

IKA: takde-takde nak merasa nasi minyak yunk dulu..hehehhe

ANA:takpe..takpe..bg adil..kita makan nasi minyak sama2..tapi satu la..nak pesan..jangan guna jalan kapel..kita doa sama2..

IKA: Insya Allah, doakan ika ea...tak mudah jatuh..dan goyah dengan benda-benda macam ni..

ANA: sentiasa dalam doa..insya allah..



Dalam hal mencari jodoh, kita seringkali tersilap. Untuk mencari pasangan hidup, sering juga kita menjadikan rupa paras sebagai indicator yang penting. Bukankah ia akan luput dari seseorang??  Ana tertarik dengan kata-kata hikmat seorang sahabat

“Lelaki itu bertuah jika dia adalah cinta pertama seorang wanita. Wanita itu bertuah jika dia menjadi cinta terakhir sang lelaki.”

“Lelaki yang pintar tidak akan sekali-kali gentar apabila seorang wanita bertindak tegas terhadapnya kerana dia sedar itulah wanita sejati apabila diuji mempunyai harga diri yang tinggi sentiasa takut kepada ilahi.”

Sebagai konklusi untuk post ini, cukuplah ana katakan, yakinlah dengan Allah. Janji Dia adalah benar. Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik begitu juga sebaliknya. Jika awal-awal lagi perkenalan kita dengan si dia telah kotori dengan maksiat, bagaimana pula kita akan membina sebuah astana idaman yang penuh dengan mawaddah??  Bagaimana pula dari sebuah hubungan itu mampu melahirkan generasi yang takut akan tuhan jika masa ‘pembuatannya’ pun tiada sekelumit pun perasaan itu pada kedua ibu bapanya? Ingatlah sesungguhnya perkahwinan itu adalah ‘mitsaqan ghaliza’-sebuah perjanjian yang berat, yang Allah sebutkan 3 kali dalam al-quran yang mana 2 lagi digunakan untuk perjanjian tauhid.Takutlah pada Allah, serahkan pada Dia jodoh kita,dalam pada yang sama kita berusaha tetapi haruslah berada dalam landasan syarak. Moga kita semua dikurniakan jodoh yg terbaik disisiNya.Ameen.. Wallahu’alam..

No comments:

Post a Comment