Sunday, February 20, 2011

Khas utkmu, ya indonesi..

Puji-pujian hanya untuk Allah  penguasa semesta alam..
Bersaksilah aku mengaku bahawa tida tuhan melainkan Allah,
Dan Nabi Muhammad SAW itu pesuruhnya, kecintaanNya..
Aku bersyukur kepada Allah.. masih meghirup nafas ini..

Aku kagum masa aku pergi ceramah semalam..
Sempena Maulidur Rasul..kelahiran kekasihNYA..
Penyampainya dari Indonesia,dari bumi Jakarta,
Namanya DR. H. Aswin Rose b. Yusuf..
Seorang cendekiawan brtaraf ulama aku kira,
Mungkin juga setaraf dengan DR. Sidek Baba, Dato’ Sidek Fadzil,
Dr. Hassan Basri dan pelbagai lagi cendekiawan Malaysia..
Wah, aku terlongo semalam, tuturnya lembut sekali,
Setiap patah bicaranya terselit ayatul quran..
Seolah-olah ianya hanya dihujung jari..
Usianya sudah langkau, tapi fikirannya aduhh..
Mengalahkan kami anak muda, cerdas sekali..
Aku jatuh cinta pada orang Indonesia..ilmu mereka..Subhanallah..
Ini bukan kali pertama aku menjumpai persis itu..
Ini Kali kedua..kali pertama sewaktu aku menemankan ibuku pergi ke Padang,
Dalam rangka ibuku menyelesaikan tesis magisternya..
Wah..pertama kali menjejakkan kaki kesana aku udah jatuh cinta..
Berkenalan pula dengan cendekiawan disana seperti keluarga Pak Saifullah..
Waduhh..orangya lemah-lembut tapi kadang-kadang kata-kata mereka tegas sekali..
Tapi sayangnya disana kulihat, pembudayaan ilmu itu tinggi sekali,
Lebih-lebih lagi ilmu islam, tetapi pengamalannya masih kurang,
Rakyatnya juga masih ramai di takuk lama...
Mereka saudaraku..walaupun dipisahkan oleh factor geografi..
Oh..aku sayang pada kamu wahai org Indonesia..
Kerana kita serumpun..lebih-lebih lagi kita berpegang pada satu akidah yg sama..

No comments:

Post a Comment